De steile klim van Amazon naar 1.000 dollar

Bekijk hieronder de belangrijkste fases uit de geschiedenis van Amazon. Terwijl u scrollt, duiden we hierboven de periode in kwestie aan op de koersgrafiek van Amazon.

1997 - 2001 | Amazon surft mee op eerste internetgekte

Op 5 juli 1994 richt Jeff Bezos de online boekhandel ‘Cadabra’ op, later Amazon.com. ‘Zonder enige twijfel de grootste virtuele boekhandel’, oordeelt www.tijd.be op 12 oktober 1996. Bezos gedijt met zijn plannen om boeken online te verhandelen erg goed in de gekte rond de ‘internet-economie’.

In juli 1995 gaat het eerste boek ‘Fluid Concepts & Creative Analogies’ over de Amazon-toonbank, amper twee jaar later, op 15 mei 1997, volgt een succesvolle beursgang op Nasdaq (+30 procent boven de intekenprijs van 18 dollar).

Bezos maakt van online shoppen een aangename ervaring. Hij introduceert ‘One Click’ in september 1997 – klanten moeten maar eenmaal gegevens invullen. Time kroont Bezos op 27 december 1999 tot ‘Person of the Year’ als ‘koning van de internet-economie.

Dotcomcrisis

De dotcomcrisis spaart Amazon niet. Het aandeel zakt in september 2001 naar een absoluut dieptepunt: 5,97 dollar.

2003 - 2007 | Bezos zaait de kiemen voor latere successen

Amazon slaagt erin te recupereren van de kater na het dotcomfeestje. In 2003 zet het bedrijf voor het eerst een winst neer over het hele boekjaar. Jeff Bezos legt de funderingen voor nieuwe kaskrakers van zijn bedrijf. In februari 2005 schiet de abonnementsformule Prime uit de startblokken, die leden recht geeft op gratis leveringen en (later) muziek- en videostreamingdiensten.

In maart 2006 speelt Bezos in op de nakende boom van clouddiensten – het online opslaan van data van bedrijven – met de introductie van ‘Amazon Web Services’ (AWS). Maar ook de ‘klassieke’ boekenverkoop krijgt een makeover: de e-reader Kindle wordt een populaire drager voor het lezen van e-books.

Financiële crisis

Samen met de rest van de markt stokt ook het ritme van het Amazonaandeel tijdens de financiële crisis.

2010 - 2014 | Amazon investeert furieus, met wisselend succes

Na een nieuw dipje voor het aandeel begint Amazon aan een periode die vintage topman Jeff Bezos is: furieus investeren, waardoor de kloof tussen omzet en nettowinst soms gigantische proporties aanneemt, tot wanhoop van beleggers.

De investeringen zijn niet altijd een succes. Amazon krijgt in 2010 een eigen filmstudio – ‘Amazon Studios’ – die materiaal moet aanleveren voor de videostreamindienst Prime Video. Amazon rijft in 2017 als eerste een Oscar binnen met een film die gemaakt werd voor een streamingdienst, voor ‘Manchester By The Sea’.

Andere lanceringen, zoals Prime Music – de muziekstreamdienst – en de Fire Phone – Amazons eerste stap naar de smartphonemarkt – zijn een minder groot succes of zelfs een regelrechte flop.

Start winstreeks

Amazon bewijst dat het niet altijd in het rood moet eindigen. Vanaf het tweede kwartaal van 2015 begint Amazon aan een onafgebroken winstreeks.

2015 - 2017 | Amazon verbaast, als winst- en stuntmachine

In het tweede kwartaal van 2015 keert Amazon het tij: het begin aan een winstreeks die tot op de dag van vandaag aanhoudt. Het is ook de periode waarin Bezos er steeds meer in slaagt om te stunten voor het grote publiek. In de zomer van 2015 zet Bezos alles en iedereen een neus door het razend populaire ‘Top Gear’-trio, bekend van het autoprogramma op de BBC, binnen te halen voor de eigen streamdienst.

In het najaar van 2016 krijgt het publiek nog meer voorbeelden van Amazons futuristische ambities. Op 6 december opent in Seattle Amazon Go, de supermarkt zonder kassa’s of kassiers maar met geavanceerde sensor- en cameratechnologie.

Een dag later levert Amazon voor het eerst een pakje af met een drone, in het Britse Cambridge. Het zijn mooie toeters en bellen voor de twintigste verjaardag van de beursgang en het doorbreken van het plafond van 1.000 dollar.