Een huis in Mortsel,
hoelang moet u daarvoor werken?

Eind jaren zeventig kon een gezin een doorsnee rijhuis kopen door 3,5 jaarinkomens opzij te zetten. Diezelfde woning kost tegenwoordig veelal acht jaarinkomens of meer, en de prijzen blijven stijgen. Bekijk hier hoeveel jaarinkomens u nodig hebt voor de aankoop van een woning in uw gemeente.

Wie in de landelijke gemeente Kluisbergen in Oost-Vlaanderen een rijwoning koopt, telt daarvoor gemiddeld 130.000 euro neer, of 5 jaarinkomens. Aan het andere uiterste staan de duurdere gemeenten, zoals Wezembeek-Oppem of Knokke-Heist. Daar betaalt u gemiddeld 14 jaarinkomens voor een woning.

In Mortsel betaalt een doorsnee gezin 10,4 jaarinkomens om een rijwoning te kopen. Het gaat dan om het netto belastbaar inkomen, het deel van hun inkomen waarop het gezin nog belasting moet betalen. In Mortsel was het mediane inkomen in 2015 26.297 euro. Een gezin dat in Mortsel 10,4 jaar werkt en geen enkele euro uitgeeft, ook niet aan de fiscus, moet in theorie genoeg geld hebben om een doorsnee rijhuis te kopen. Mortsel is een stuk duurder dan de gemiddelde Vlaamse gemeente.

Hoeveel jaarinkomens heeft u nodig om een huis te betalen? De mediane huizenprijs (euro) voor een woning in de rij, als veelvoud van het mediane inkomen per gezin (euro), vòòr belastingen.
⇆ Scroll of swipe zijdelings als de grafiek niet volledig zichtbaar is.
Antwerpen Wommelgem Borsbeek Kontich Hove Boechout Edegem Mortsel Lint
jaarinkomen
per gezin,
vòòr belastingen
21.679 26.213 25.568 28.105 29.327 27.334 27.948 26.297 28.878
× verhouding × 10 × 9 × 9 × 9 × 9 × 10 × 10 × 10 × 10
= huizenprijs
mediaan rijwoning
220.000 237.000 240.000 254.000 265.000 267.500 267.638 274.000 284.000

Hoe snel stegen de prijzen in de omgeving van Mortsel?

In bijna de helft van alle Vlaamse gemeenten betaalt u tegenwoordig op zijn minst 8 jaarinkomens voor een rijwoning en 12 jaarinkomens voor een halfopen bebouwing of een villa.

Dat was lang niet altijd het geval. Wie eind jaren zeventig een huis kocht, had daarvoor meestal voldoende aan 3,5 jaarinkomens. Tot midden jaren negentig kon u daarmee in zowel het landelijke Poperinge als in het stedelijke Hasselt een woning aanschaffen.

De laatste twintig jaar werden huizen jaar na jaar moeilijker betaalbaar. Druk op de playknop en bekijk hoe die evolutie verliep in uw provincie. De grafiek geeft per gemeente de verhouding tussen de mediane huisprijs voor een rijwoning en het mediane jaarinkomen per gezin. Hoe hoger de verhouding, hoe moeilijker te betalen.
⇆ Scroll of swipe zijdelings als de grafiek niet volledig zichtbaar is.
2015
goedkoper
 
 
 
 
 
 
 
duurder
Essen
8,4
Stabroek
7,9
Kapellen
8,2
Kalmthout
9,1
Antwerpen
10,2
Brasschaat
10,3
Wuustwezel
10,3
Hoogstraten
10,5
Schoten
8,8
Brecht
8,4
Rijkevorsel
9,4
Merksplas
9,6
Baarle-Hertog
6,8
Ravels
9,1
Wijnegem
10,6
Schilde
10,0
Malle
10,0
Beerse
7,9
Turnhout
7,6
Zoersel
9,7
Zwijndrecht
7,5
Hemiksem
6,4
Aartselaar
9,3
Mortsel
10,4
Borsbeek
9,4
Wommelgem
9,0
Vorselaar
9,5
Lille
7,9
Vosselaar
8,3
Oud-Turnhout
7,2
Arendonk
7,5
Bornem
8,3
Schelle
7,7
Rumst
7,9
Kontich
9,0
Boechout
9,8
Ranst
10,1
Zandhoven
9,3
Grobbendonk
8,0
Kasterlee
8,8
Retie
7,5
Dessel
6,7
Sint-Amands
8,6
Niel
7,0
Boom
7,4
Mechelen
8,3
Sint-Katelijne-Waver
9,0
Duffel
9,3
Lint
9,8
Nijlen
8,9
Herenthout
7,9
Geel
8,4
Mol
7,1
Balen
6,7
Puurs
8,6
Willebroek
7,4
Edegem
9,6
Bonheiden
9,2
Putte
8,8
Lier
8,4
Heist-op-den-Berg
8,5
Herselt
8,5
Herentals
8,6
Meerhout
8,1
Hove
9,0
Berlaar
8,7
Westerlo
8,4
Olen
8,2
Hulshout
7,9
Laakdal
7,0

Vanaf de eeuwwisseling ging de aankoop van een woning steeds zwaarder doorwegen in de portemonnee van de Vlaming. Met 3,5 jaarinkomens kan u nergens nog een doorsnee woning kopen.

Dat de vastgoedprijzen de voorbije decennia omhoog schoten, heeft verschillende oorzaken. Door de bevolkingsgroei en een steeds groter aantal alleenstaanden en éénoudergezinnen nam de woningvraag fors toe.

Ook de goedkopere woningkredieten dreven de prijzen omhoog. Wie in de jaren tachtig een hypotheeklening afsloot met een looptijd van tien jaar, betaalde nog 14 procent rente, vandaag is dat 2 procent en minder voor goede klanten. Door die goedkopere leningen kunnen mensen zich een hogere aankoopsom permitteren en stijgen de vastgoedprijzen.

Krijgt u in Mortsel waar voor uw geld?

Niet alleen zijn er grote verschillen tussen de prijzen in verschillende gemeenten, ook de kwaliteit van het woonaanbod loopt stevig uiteen.

De woningen in Mortsel zijn in minder goede staat dan die in de haar omringende gemeenten.

78 procent van de woningen heeft een geïsoleerd dak en minstens dubbel glas. Van de bewoners heeft 90 procent warm water en centrale verwarming. In Mortsel is 89 procent van de inwoners tevreden over zijn huidige woning.

Zijn de huizen in uw buurt in goede staat? (%) Percentage van de huizen met basisvoorzieningen hebben warm water en centrale verwarming. Huizen van een goede kwaliteit hebben een dak, ramen, goten en elektriciteit in goede staat. Een huis is goed geïsoleerd als het dakisolatie heeft en minstens dubbel glas. Een woning kan overlast ondervinden van ongedierte, lawaai, schimmel en geur.
⇆ Scroll of swipe zijdelings als de grafiek niet volledig zichtbaar is.
beter
 
 
 
 
 
 
 
slechter
tevredenheid basis­voorzieningen isolatie
Antwerpen 79 91 74
Boechout 94 94 88
Borsbeek 87 93 74
Edegem 90 97 79
Mortsel 89 90 78
Hove 93 97 85
Kontich 89 94 84
Wommelgem 93 95 83
Lint 91 93 89

Gemeentebesturen die iets willen doen aan de hoge woningprijzen of aan de slechte staat van het patrimonium kunnen inzetten op tal van maatregelen. Ze kunnen verkrotting tegengaan met een belasting op leegstand. Via premies kunnen ze duurzame renovaties stimuleren en via de opcentiemen op de onroerende voorheffing kunnen ze invloed uitoefenen op de totale kostprijs van het woningbezit. Ook via het aanbod sociale woningen proberen gemeenten sturing te geven aan de marktprijzen.

Het zijn hulpmiddelen waar elke gemeente in meer of mindere mate gebruik van maakt. Toch is geen enkel lokaal bestuur er de voorbije jaren in geslaagd de tendens te keren dat wie een huis koopt, daarvoor steeds langer moet werken.

Geschreven en ontworpen door Stijn Debrouwere en Tobe Steel. Met dank aan FOD Financiën, Statistiek Vlaanderen en Statbel. © 2018 Mediafin