Klimaat

Verkoop stockwagens zonder nieuwe uitstoottest voortaan verboden

Voortaan mogen alleen nog wagens verkocht worden die getest zijn volgens de nieuwe Europese uitstoottest WLTP. De overgangstermijn voor de autovoorraad met enkel de oude NEDC-test liep af op 1 september.

Lukas Vanacker en Thomas Segers | 19 april 2019

De strengere Europese uitstoottest WLTP is al sinds september 2018 van kracht, maar autoverkopers mochten nog tot 1 september 2019 hun voorraad wegwerken. De autobouwers zitten met de handen in het haar, want tegen 2021 mogen auto's in de Europese Unie nog hoogstens 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Door de instorting van de dieselverkoop en het succes van de SUV dreigen autobouwers die Europese CO2-doelstellingen te missen. Daardoor riskeert de industrie alleen al in België een boete van een half miljard euro.

Nieuwe auto's in ons land weer verder van uitstootnorm

Gemiddelde CO2-uitstoot in g/km (2012-2018) in België

Bron: Febiac

De meeste autobouwers in België zitten dus nog ver onder de doelstelling. Uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt wel dat Toyota en PSA (Peugeot, Citroën, Opel) goed op weg zijn om de Europese doelen in België te halen. Maar de autogroepen Honda en het Japanse Mazda zitten nog tientallen grammen CO2 boven de vereiste maximumuitstoot.

TOYOTA DICHTST BIJ CO2-UITSTOOTDOELSTELLING

Gemiddelde CO2-uitstoot in g/km (2012-2018) per autogroep gerangschikt volgens individuele doelstelling

individuele doelstelling

Bron: Febiac

De stijging van de CO2-uitstoot is vooral een gevolg van de dieselcrisis. Dieselgate en de invoering van lage-emissiezones in steden doen veel automobilisten twijfelen over de aankoop van een diesel. Die stoot minder CO2 uit dan een benzinewagen. De spectaculaire dieselkrimp gaat bovendien gepaard met de boom van zware SUV’s, die meer CO2 uitstoten.

De nieuwe Europese uitstoottest WLTP, die sinds september van kracht is, is een extra kopzorg. De test is realistischer dan de oude NEDC-test, waardoor de CO2-uitstoot van de geteste modellen plots fors omhoog ging. Uit vrijgegeven testresultaten van 2017 blijkt dat die uitstoot al snel tientallen gram hoger ligt.

NIEUWE WLTP-UITSTOOTTEST DUWT CO2-EMISSIE NIEUWE WAGENS OMHOOG

verschil in CO2-uitstoot uitgedrukt in g per km

NEDC (oud) WLTP (nieuw)

Bron: Europees Milieuagentschap

Door de toenemende CO2-emissies riskeren autobouwers over enkele jaren enorme boetes. Constructeurs die hun Europese doel in 2021 niet halen, moeten per extra gram CO2 en per verkochte auto 95 euro betalen.

Alleen al op de Belgische markt, waar jaarlijks 550.000 auto's worden verkocht, levert elke gram overschrijding de autobouwers samen een boete van 50 miljoen euro per jaar op. Febiac verwacht dat de gemiddelde uitstoot in 2021 in België op 105 gram CO2 per kilometer ligt. Dat zou de autobouwers met een boete van 0,5 miljard euro opzadelen.

Om de CO2-uitstoot naar beneden te halen, brengen autobouwers niet toevallig dit jaar tal van nieuwe elektrische, uitstootarme modellen op de markt. Maar in België maakten elektrische auto’s in maart nog altijd maar 2 procent van de verkoop uit.

In de grafiek hieronder geven we u een volledig zicht op de CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven auto's in België. Het gaat hier over alle 546.558 auto's uit 2017, die gedetailleerde informatie is nog niet beschikbaar voor 2018. We leiden u stapsgewijs door de grafiek, aan het einde kan u zelf door alle modellen gaan.

Hoe ver zit uw auto van de uitstootnorm?

CO2-uitstoot van ingeschreven automodellen in 2017 in België