Interactief

Yoga voor Groen, bier voor N-VA: hoe partijen kiezers 'targeten' op sociale media

In de aanloop naar de verkiezingen maken alle politieke partijen gretig gebruik van gerichte advertenties via sociale media. De Tijd ontleedde hun strategie door in de data van Facebook-moeder Meta te duiken. Op welke kiezers mikken ze en welke sluiten ze uit?

Door Olaf Verhaeghe, Raphael Cockx en Thomas Roelens 21 Mei 2024

Hoe zijn we te werk gegaan?

De gegevens over de gesponsorde advertenties voor de Vlaamse partijen en politici zijn afkomstig uit de advertentiebibliotheek van Meta. Met behulp van een tool van Fabio Votta, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, haalden we op dinsdag 14 mei 2024 de meest recente data voor ruim 150 geselecteerde facebookpagina’s binnen. Naast de hoofdpagina’s van de partijen verzamelden we ook gegevens voor de voorzitters, huidige ministers en lijsttrekkers.

Die data biedt een gedetailleerd overzicht van het bestedingspatroon, het aantal gesponsorde posts en de gebruikte targetingmethodes en -termen voor de voorbije 90 dagen. Het gaat dus om een momentopname voor de periode sinds de tweede week van februari. Zowel het uitgegeven bedrag als de gebruikte microtargets verschillen sterk naargelang de actualiteit en de specifieke boodschappen die partijen en politici naar buiten brengen.

Microtargeting is enkel transparant en zichtbaar voor de gehele pagina, niet op het niveau van elke individuele advertentie. Je kan dus niet per gesponsorde post zien welke targets wel of niet werden gebruikt om te targeten of uit te sluiten.