De beursgang van het jaar is die van Uber, gepland voor vrijdag 10 mei. In ons land is het bedrijf beperkt actief: met taxidiensten, deelfietsen en maaltijdbezorging. Maar is Uber de waardering van 91 miljard dollar waard? Is het aandeel ook voor beleggers interessant? En waar houdt de nieuwe aanwinst uit Silicon Valley zich nog allemaal mee bezig?
Wim De Preter, Thomas Segers en Thomas Roelens | 8 mei 2019
De overkoepelende merknaam Uber omvat nog heel wat andere diensten en submerken die soms alleen lokaal of tijdelijk gepromoot worden. Voor Uber is dat een manier om te experimenteren met allerlei deelmarkten, om te zien wat aanslaat en wat niet. Soms gaat het om eenvoudige commerciële samenwerkingen met bestaande bedrijven, zoals boot- of helikopterverhuurders, soms mondt het uit in de overname van andere bedrijven die al in een deelmarkt actief zijn (denk aan de overname van JUMP Bikes, naast de eigen merknaam Uber Bike). De opmerkelijkste experimenten draaien rond nieuwe technologie, zoals zelfrijdende wagens of luchttaxi's.
De beursgang van Uber is het zoveelste bewijs van de pijlsnelle opmars van technologiebedrijven (in de economie en de financiële wereld). In nog geen tien jaar groeide Uber uit van een start-up tot een mondiaal concern dat tientallen miljarden dollar waard is. Afhankelijk van de definitieve intekenprijs en het aantal verkochte aandelen kan de waardering oplopen tot 91 miljard dollar, en mogelijk nog hoger als de koers in de eerste dagen fors klimt. Uber kan daarmee nog niet tippen aan het parcours dat Facebook aflegde, maar groeide wel veel sneller dan andere bekende techbedrijven zoals Airbnb, Snap of zijn concurrent Lyft.
Bron: Craft.co, The Wall Street Journal, Stanford Venture Capital Initiative
De razendsnelle groei van Uber werd mogelijk gemaakt door een aanhoudende stroom kapitaalinjecties door investeerders uit Silicon Valley en ver daarbuiten. Ook met de beursintroductie haalt Uber extra geld op door 180 miljoen nieuwe aandelen aan het grote publiek te verkopen. Daarnaast worden nog eens maximaal 27 miljoen aandelen van de bestaande aandeelhouders verkocht. Tegen een intekenprijs tussen 44 en 50 dollar kan Uber nog eens 7,9 à 9 miljard dollar vers kapitaal ophalen. Na de operatie zal het kapitaal van Uber bestaan uit 1,677 miljard aandelen.
Bron: Craft.co, The Wall Street Journal, Sharespost, Stanford Venture Capital Initiative
Uber bereikte zijn miljardenwaardering niet door overnames, zoals sommige andere snelgroeiende bedrijven. Als het overnames deed, waren die veelal bescheiden in omvang en heel gericht, vooral op software om zijn algoritmes te versterken. In heel 2018 werd amper 64 miljoen dollar uitgegeven aan overnames. De recente aankoop van het taxiplatform Careem uit Dubai was de eerste echt grote deal. Het bedrijf zegt dat het met de centen van de beursgang mogelijk nieuwe overnames zal doen, maar laat weten dat er momenteel geen lopende dossiers zijn.
Bron: Crunchbase.com, prospectus, De Tijd
90 miljoen
Het aantal gebruikers dat in 2017 gemiddeld minstens één keer per maand een taxidienst of een maaltijd via Uber Eats consumeerde
De groei van Uber was de voorbije jaren vooral te danken aan de toename van het aantal nieuwe klanten. De intensiteit waarmee de klanten het Uber-platform gebruiken, steeg in veel mindere mate en lijkt zelfs af te vlakken. Het opvoeren van die intensiteit is een belangrijk werkpunt voor Uber. Groei die alleen afkomstig is van het lanceren in nieuwe markten en het werven van nieuwe klanten, is immers een dure vorm van groei (veel kosten voor marketing, administratie, …).
Kan Uber winstgevend zijn als het zich volledig zou focussen op zijn huidige activiteiten in transport en maaltijdbezorging? Het antwoord daarop is sinds eind 2017 positief. Vorig jaar haalde het bedrijf een winstmarge op die kernactiviteiten van ruim 9 procent. Dat jaargemiddelde verbergt echter een dalende trend in de kwartaalcijfers: waar de marge in het eerste kwartaal nog piekte op 18 procent, zakte ze in het vierde kwartaal van 2018 naar -3 procent. En dat zal 'op korte termijn' zo blijven, waarschuwt Uber. De oorzaak ligt volgens het bedrijf bij de toegenomen concurrentie in de taximarkt en in de hoge investeringen in de expansie van Uber Eats. Kortom, als aandeelhouder hoeft u nog niet meteen op winstuitkeringen te rekenen.
* Brutorecettes inclusief belastingen en kosten, exclusief fooien
** Het deel van de bruto-omzet dat Uber als 'eigen' omzet kan boeken
*** Winst uit de kernactiviteiten, na aftrek van alle operationele kosten en O&O (of onderzoeks)-kosten
Bron: Prospectus
Bekijken we de officiële resultatenrekening volgens de Amerikaanse boekhoudnorm GAAP, dan blijkt Uber op alle vlakken nog een verlieslatend bedrijf te zijn. Het bedrijf boekt meer kosten dan het omzet draait, met verkoop en marketing als grootste kostenpost. Dat er in 2018 een klein miljard dollar nettowinst verscheen op het onderste lijntje, is voornamelijk te danken aan een meerwaarde van 3,2 miljard dollar op de verkoop van activiteiten in Rusland en Zuidoost-Azië, en aan een opwaardering van het belang in het Chinese taxiplatform Didi met zowat 2 miljard dollar.
Bron: Prospectus
Behalve met juridische problemen heeft Uber in heel wat markten ook af te rekenen met lokale concurrenten. India is bijvoorbeeld een erg moeilijke markt door de dominante aanwezigheid van het lokale platform Ola.
Bedrijf
Markten
Aantal chauffeurs
Aantal gebruikers
Bron: businessofapps.com, Wikipedia
Uber is momenteel actief in 825 verschillende steden over 63 verschillende landen. China en Rusland zijn grote blinde vlekken omdat het bedrijf de markt daar overliet aan twee lokale spelers, in wie Uber wel een minderheidsbelang verwierf. Daarnaast zijn er zes landen die Uber als prioritaire markten aanmerkt: Argentinië, Duitsland, Italië, Japan, Zuid-Korea en Spanje. Het zijn landen met een groot potentieel, maar waar de groei momenteel sterk gehinderd wordt door regulering. In tal van landen en steden is Uber verwikkeld in juridische procedures met de lokale taxisector, de overheid of de fiscus. Op de kaart hebben we een selectie van belangrijke zaken weergegeven. De meeste conflicten hebben betrekking op de vraag of de Uber-chauffeurs ‘valse zelfstandigen’ zijn, en de vraag of Uber de lokale taxiwetgeving overtreedt. Wie in Uber belegt, moet zich goed bewust zijn van de onzekere afloop van die rechtszaken.
Bron: Uber