Onder de motorkap van Uber

De beursgang van het jaar is die van Uber, gepland voor vrijdag 10 mei. In ons land is het bedrijf beperkt actief: met taxidiensten, deelfietsen en maaltijdbezorging. Maar is Uber de waardering van 91 miljard dollar waard? Is het aandeel ook voor beleggers interessant? En waar houdt de nieuwe aanwinst uit Silicon Valley zich nog allemaal mee bezig?

Wim De Preter, Thomas Segers en Thomas Roelens | 8 mei 2019

Activiteiten in België

De overkoepelende merknaam Uber omvat nog heel wat andere diensten en submerken die soms alleen lokaal of tijdelijk gepromoot worden. Voor Uber is dat een manier om te experimenteren met allerlei deelmarkten, om te zien wat aanslaat en wat niet. Soms gaat het om eenvoudige commerciële samenwerkingen met bestaande bedrijven, zoals boot- of helikopterverhuurders, soms mondt het uit in de overname van andere bedrijven die al in een deelmarkt actief zijn (denk aan de overname van JUMP Bikes, naast de eigen merknaam Uber Bike). De opmerkelijkste experimenten draaien rond nieuwe technologie, zoals zelfrijdende wagens of luchttaxi's.

Facebook achterna?

De beursgang van Uber is het zoveelste bewijs van de pijlsnelle opmars van technologiebedrijven (in de economie en de financiële wereld). In nog geen tien jaar groeide Uber uit van een start-up tot een mondiaal concern dat tientallen miljarden dollar waard is. Afhankelijk van de definitieve intekenprijs en het aantal verkochte aandelen kan de waardering oplopen tot 91 miljard dollar, en mogelijk nog hoger als de koers in de eerste dagen fors klimt. Uber kan daarmee nog niet tippen aan het parcours dat Facebook aflegde, maar groeide wel veel sneller dan andere bekende techbedrijven zoals Airbnb, Snap of zijn concurrent Lyft.

Evolutie techbedrijven sinds hun oprichting

waardering per jaar na oprichting in miljard dollar

Bron: Craft.co, The Wall Street Journal, Stanford Venture Capital Initiative

Bekende kapitaalrondes

De razendsnelle groei van Uber werd mogelijk gemaakt door een aanhoudende stroom kapitaalinjecties door investeerders uit Silicon Valley en ver daarbuiten. Ook met de beursintroductie haalt Uber extra geld op door 180 miljoen nieuwe aandelen aan het grote publiek te verkopen. Daarnaast worden nog eens maximaal 27 miljoen aandelen van de bestaande aandeelhouders verkocht. Tegen een intekenprijs tussen 44 en 50 dollar kan Uber nog eens 7,9 à 9 miljard dollar vers kapitaal ophalen. Na de operatie zal het kapitaal van Uber bestaan uit 1,677 miljard aandelen.

groei van uber

Waardering per kapitaalronde

Uber Legende

Bron: Craft.co, The Wall Street Journal, Sharespost, Stanford Venture Capital Initiative

Wie zijn de aandeelhouders van Uber?

De aandeelhouders van Uber bleven lang een goed bewaard geheim, maar ze staan nu in het prospectus. De Japanse technologiegroep Softbank is de grootste en blijft dat ook na de beursgang, met een belang van bijna 13 procent. Op de tweede plaats volgt Travis Kalanick, de oprichter en voormalige CEO die in 2017 ontslag nam na maanden van onthullingen over de agressieve sfeer in het bedrijf en gevallen van ongewenste intimiteiten. Bekijk de andere aandeelhouders in onderstaande grafiek.

Kapitaalstructuur voor en na de IPO

Kapitaalstructuur voor de IPO

Kapitaalstructuur na de IPO

Bron: Prospectus

(Nog) geen overnamemachine

Uber bereikte zijn miljardenwaardering niet door overnames, zoals sommige andere snelgroeiende bedrijven. Als het overnames deed, waren die veelal bescheiden in omvang en heel gericht, vooral op software om zijn algoritmes te versterken. In heel 2018 werd amper 64 miljoen dollar uitgegeven aan overnames. De recente aankoop van het taxiplatform Careem uit Dubai was de eerste echt grote deal. Het bedrijf zegt dat het met de centen van de beursgang mogelijk nieuwe overnames zal doen, maar laat weten dat er momenteel geen lopende dossiers zijn.

groei van uber

overnames doorheen de jaren

overname minderheidsbelang

Bron: Crunchbase.com, prospectus, De Tijd

90 miljoen

Het aantal gebruikers dat in 2017 gemiddeld minstens één keer per maand een taxidienst of een maaltijd via Uber Eats consumeerde

De groei van Uber was de voorbije jaren vooral te danken aan de toename van het aantal nieuwe klanten. De intensiteit waarmee de klanten het Uber-platform gebruiken, steeg in veel mindere mate en lijkt zelfs af te vlakken. Het opvoeren van die intensiteit is een belangrijk werkpunt voor Uber. Groei die alleen afkomstig is van het lanceren in nieuwe markten en het werven van nieuwe klanten, is immers een dure vorm van groei (veel kosten voor marketing, administratie, …).

Kan Uber voldoende winst maken?

Kan Uber winstgevend zijn als het zich volledig zou focussen op zijn huidige activiteiten in transport en maaltijdbezorging? Het antwoord daarop is sinds eind 2017 positief. Vorig jaar haalde het bedrijf een winstmarge op die kernactiviteiten van ruim 9 procent. Dat jaargemiddelde verbergt echter een dalende trend in de kwartaalcijfers: waar de marge in het eerste kwartaal nog piekte op 18 procent, zakte ze in het vierde kwartaal van 2018 naar -3 procent. En dat zal 'op korte termijn' zo blijven, waarschuwt Uber. De oorzaak ligt volgens het bedrijf bij de toegenomen concurrentie in de taximarkt en in de hoge investeringen in de expansie van Uber Eats. Kortom, als aandeelhouder hoeft u nog niet meteen op winstuitkeringen te rekenen.

Bedragen in miljoen dollar

* Brutorecettes inclusief belastingen en kosten, exclusief fooien

** Het deel van de bruto-omzet dat Uber als 'eigen' omzet kan boeken

*** Winst uit de kernactiviteiten, na aftrek van alle operationele kosten en O&O (of onderzoeks)-kosten

Bron: Prospectus

De cijfers die voor beleggers tellen

Bekijken we de officiële resultatenrekening volgens de Amerikaanse boekhoudnorm GAAP, dan blijkt Uber op alle vlakken nog een verlieslatend bedrijf te zijn. Het bedrijf boekt meer kosten dan het omzet draait, met verkoop en marketing als grootste kostenpost. Dat er in 2018 een klein miljard dollar nettowinst verscheen op het onderste lijntje, is voornamelijk te danken aan een meerwaarde van 3,2 miljard dollar op de verkoop van activiteiten in Rusland en Zuidoost-Azië, en aan een opwaardering van het belang in het Chinese taxiplatform Didi met zowat 2 miljard dollar.

Bedragen in miljoen dollar

Bron: Prospectus

Concurrentie loert om de lokale hoek

Behalve met juridische problemen heeft Uber in heel wat markten ook af te rekenen met lokale concurrenten. India is bijvoorbeeld een erg moeilijke markt door de dominante aanwezigheid van het lokale platform Ola.

Grootste wereldwijde concurrenten in cijfers (2017)

Bedrijf

Markten

Aantal chauffeurs

Aantal gebruikers

Bron: businessofapps.com, Wikipedia

Wereldwijd actief én bevochten

Uber is momenteel actief in 825 verschillende steden over 63 verschillende landen. China en Rusland zijn grote blinde vlekken omdat het bedrijf de markt daar overliet aan twee lokale spelers, in wie Uber wel een minderheidsbelang verwierf. Daarnaast zijn er zes landen die Uber als prioritaire markten aanmerkt: Argentinië, Duitsland, Italië, Japan, Zuid-Korea en Spanje. Het zijn landen met een groot potentieel, maar waar de groei momenteel sterk gehinderd wordt door regulering. In tal van landen en steden is Uber verwikkeld in juridische procedures met de lokale taxisector, de overheid of de fiscus. Op de kaart hebben we een selectie van belangrijke zaken weergegeven. De meeste conflicten hebben betrekking op de vraag of de Uber-chauffeurs ‘valse zelfstandigen’ zijn, en de vraag of Uber de lokale taxiwetgeving overtreedt. Wie in Uber belegt, moet zich goed bewust zijn van de onzekere afloop van die rechtszaken.

steden waar uber actief is en/of juridische problemen heeft

Bron: Uber